Jenson Button

Závodník F1



&

&&&Jenson Alexander Lyons Button& (* 19. ledna 1980 Frome, Spojen&é kr&álovstv&í) je britsk&ý pilot Formule 1, jeho přezd&ívka je &Jense&. V současn&é době jezd&í za t&ým Brawn GP. Svou prvn&í Grand Prix vyhr&ál 6. srpna v Maďarsku, po dlouh&ých 113 z&ávodech.&&& &

&&&&&&Motok&áry&&&&&& &

&&&&Button začal s motok&árami v osmi letech pot&é, co mu jeho otec koupil prvn&í motok&áru, a začal fam&ózně. Vyhr&ál totiž v&šech 34 z&ávodů v &šampion&átu Britsk&ých motok&ár tř&ídy kadet a samozřejmě z&ískal titul.&&&&& &

&&&&D&ále zaznamenal 3 triumfy v &šampion&átu Britsk&ých Open motok&ár. Roku 1997 se stal nejmlad&š&ím jezdcem, kter&ý vyhr&ál &šampion&át Evropsk&é Super A a t&éž zv&ítězil v Memorial Cupu Ayrtona Senny. Tyto v&ýsledky ho rovnou poslaly do z&ávodn&ích aut.&&&&& &

&&&&&&Formule Ford&&&&&&& &

&&&&V osmn&ácti letech okusil Jenson &šampion&át Britsk&é Formule Ford s t&ýmem Haywood Racing. D&íky dev&íti v&ítězstv&ím si zajistil titul. Button tak&é triumfoval ve Formuli Ford Festival v Brands Hatch. Zv&ítězil tenkr&át před nyněj&š&ím v&ítězem 500 mil Indianapolis, Danem Wheldonem.&&&&& &

&&&&Na konci roku 1998 vyhr&ál v&ýročn&í McLaren Autosport BRDC Young Driver Award. Jeho oceněn&í tak&é obsahovalo test ve voze McLaren ve Formuli 1. Button si formulov&ý vůz vyzkou&šel v dal&š&ím roce.&&&&& &

&&&&&&Formule 3&&&&&&& &

&&&&Button vstoupil do Formule 3 roku 1999, s t&ýmem Promatecme. V prvn&í sez&óně hned třikr&át vyhr&ál: na okruz&ích Thruxton, Pembrey a Silverstone. Skončil tak sez&ónu jako nejlep&š&í nov&áček. Celkově byl v &šampion&átu třet&í, za Marcem Hynesem a Lucianem Burtim. Jako p&át&ý skončil v Marlboro Masters a v Grand Prix Macau dojel druh&ý (0,035 sekundy za v&ítězem Darrenem Manningem.&&&&& &&& &&&&&&2000: Williams&&&&&& & &&&Na konci roku 1999 si vybral svou vyhranou cenu, a to sv&ést se ve Formuli 1. Bylo to na okruhu Silverstone, a kromě McLarenu se svezl i v Prostu. V tu dobu ře&šil Frank Williams probl&ém, koho dosadit na m&ísto Alessandra Zanardiho, kter&ý z t&ýmu Williams ode&šel. Kandid&áti pro rozstřel byli dva: Button a jezdec Formule 3000 Bruno Junqueira. A Jenson Button sv&é m&ísto ve voze Williams vyhr&ál.&&& &&&Ve sv&é premi&érov&é sez&óně ve Formuli 1 obsadil konečn&é osm&é m&ísto, svou rychlost a talent asi nejv&íce prok&ázal ve Spa Francorchamps, kde se kvalifikoval jako třet&í a dojel čtvrt&ý. Nicm&éně se dopou&štěl nov&áčkovsk&ých chyb, např&íklad když havaroval při safety caru v Monze. Celkově v&šak prok&ázal velk&ý potenci&ál, přesto byl ale poražen sv&ým zku&šeněj&š&ím t&ýmov&ým kolegou, Ralfem Schumacherem.&&& &&&& &&&&&&2001-2002: Renault (Benetton)&&&&&& &

&&&&2001&&&&& &&&V roce 2001 měl Button st&ále kontrakt s Willliamsem, z&ávodil ale za Benetton, kter&ý koupil Renault. V nov&ém t&ýmu ale zažil chmurnou sez&ónu; Benetton byl v t&éto sez&óně absolutně nekonkurenceschopn&ý a z&ávodil jen s t&ýmy jako krachuj&íc&í Prost a st&ále pomal&é Minardi. Nejlep&š&í um&ístěn&í pro Buttona bylo p&át&é m&ísto v Německ&é Grand Prix, celkově ale skončil až sedmn&áct&ý, jelikož bodoval pouze v Německu.&&& &&&&&2002&&&&& &&&Před ročn&íkem 2002 byl Benetton přejmenov&án na Renault. I když byl Button docela pravidelně por&ážen v kvalifikac&ích st&ájov&ým kolegou Jarnem Trullim, prokazoval Jenson dobr&é v&ýsledky v z&ávodech. Jen těsně mu v Malajsii unikly prvn&í stupně v&ítězů, když ho kvůli probl&émům s převodovkou předjel v posledn&ím kole Michael Schumacher. V z&ávodě tak dojel čtvrt&ý, stejně jako pot&é v Braz&ílii. V sez&óně je&ště posb&íral body za p&át&á a &šest&á m&ísta a celkově se v &šampion&átu um&ístil sedm&ý, Trulli pak osm&ý.&&& &&&Pro sez&ónu 2003 v&šak pro Buttona už v t&ýmu Renault m&ísto nezbylo, když Flavio Briatore m&ísto Jensona angažoval testovac&ího pilota Fernanda Alonsa. Za to se Briatoremu dostalo kritiky, on v&šak jen uvedl: bdquo;Čas uk&áže, jestli jsem se spletlldquo;. Bohužel pro Buttona se nespletl, Alonso v roce 2005 a 2006 z&ískal titul mistra světa pr&ávě v Renaultu. Oproti tomu Button vyhr&ál svou prvn&í Grand Prix až v roce 2006.&&& &&&& &&&&&&2003-2005: BAR&&&&&& &&&&&2003&&&&& &&&Po odchodu z Renaultu se Button na zač&átku roku 2003 připojil k t&ýmu BAR (British American Racing), společně s b&ýval&ým mistrem světa Jacquesem Villeneuvem. Ač možn&á někdo čekal opak, vedlo se l&épe sp&í&še Buttonovi a to jak v kvalifikac&ích, tak v z&ávodech. Jensonovo nejlep&š&í um&ístěn&í bylo čtvrt&é m&ísto z Rakousk&é Grand Prix. Sez&óna to ale nebyla př&íli&š snadn&á, jelikož Button v tr&éninku na Grand Prix Monaka havaroval a musel vynechat z&ávod i testov&án&í na Monze. Na konci sez&óny se t&ým trochu zlep&šil a v Grand Prix USA Button poprv&é vedl z&ávod. Celkově skončil v &šampion&átu na dev&át&ém m&ístě se ziskem 17 bodů.&&& &&&&&2004&&&&& &&&V sez&óně 2004 prok&ázali Button i BAR-Honda stoupaj&íc&í tendenci a BAR skončil celkově druh&ý v poh&áru konstrukt&érů. Button vybojoval prvn&í p&ódium, když skončil třet&í v Malajsii a v průběhu sez&óny vystoupal na stupně v&ítězů je&ště několikr&át. Prvn&í pole position pro Buttona i pro BAR při&šlo v dubnu, v San Marinu. Jenson dojel v z&ávodě druh&ý. Celkově skončil na konci sez&óny třet&í s 85 body, za suver&én&ími jezdci Ferrari.&&& &&&Přes skvěl&é v&ýsledky v BARu měl Button podepsan&ý kontrakt s nepř&íli&š v&ýkonn&ým Williamsem a Jenson d&ával najevo, že chce v BARu zůstat. Za Buttona se postavil i &š&éf t&ýmu BAR, David Richards. Nakonec se Button se smlouvy vykoupil a i přes protesty Franka Williamse a jedn&án&í v Mil&áně, podepsal Jenson smlouvu na rok 2005 s BAR.&&& &&&&&2005&&&&& &&&Start do nov&é sez&óny se v&šak nevyvedl, t&ým byl v San Marinu dokonce diskvalifikov&án. Bylo to kvůli palivov&ému syst&ému, kter&ý &údajně obsahoval jakousi tajnou n&ádrž, kter&á měla t&ýmu pomoci k předepsan&é hmotnosti vozu. Tento podvod byl potrest&án diskvalifikac&í v San Marinu a z&ákaz startu v dvou z&ávodech, &španělsku a Monaku. V Kanadě vybojoval Button druh&é pole position, av&šak start mu nevy&šel a v 46. kole havaroval ze třet&ího m&ísta. Jenson nez&ískal od poloviny sez&óny ani bod, ale druh&á půlka měla znamenat siln&ý vzestup t&ýmu BAR. Po čtvrt&ém m&ístě ve Francii, vybojoval Button pole position na dom&ác&ím Silverstonu. Pomal&ý start ale znamenal propad na konečn&é p&át&é m&ísto.&&& &
&&Na okruhu Hockenheim se Buttonovi vždy dařilo a rok 2005 nebyl v&ýjimkou. Kvalifikoval se na druh&ém m&ístě a v z&ávodě dojel třet&í, což bylo pro něj zat&ím nejlep&š&í um&ístěn&í v sez&óně. Ke konci sez&óny se opět objevily probl&émy se smlouvou na dal&š&í rok. Button měl za Williams v roce 2006 z&ávodit, ale Button opět nechtěl, když BMW přeru&šilo spolupr&áci s Williamsem a vytvořilo si vlastn&í t&ým. Frank Williams byl neoblomn&ý a trval na dodržen&í smlouvy i přes konec spolupr&áce s BMW. 21. z&ář&í 2005 potvrdil BAR Buttona na dal&š&í rok (byl vykoupen ze smlouvy s Williamsem za č&ástku kolem 30 milionů dolarů), druh&ým jezdcem se stal Rubens Barrichello, kter&ý při&šel z Ferrari.&&& &&&& &&&&&&2006-2007: Honda&&&&&& &&&&&2006&&&&& &&&Před startem sez&óny 2006 byl BAR Honda plně převeden na vlastnictv&í Hondy a vznikl tak nov&ý t&ým s n&ázvem Honda Racing F1 Team. Sez&óna 2006 byla dobr&á i &špatn&á - Button zklamal v dom&ác&í velk&é ceně, kde chtěl uspět, ale zato vyhr&ál svůj prvn&í z&ávod v Maďarsku. V prvn&ím z&ávodě z&ískal Jenson pět bodů za čtvrt&é m&ísto a v Malajsii skončil na stupn&ích v&ítězů. V Austr&álii se mu ale vůbec nedařilo, z&ískal sice pole position, ale jeho působen&í na třet&ím m&ístě zhatil motor. &úvodn&í č&ást sez&óny se celkově moc nevydařila pro Jensona. V Monaku se kvalifikoval čtrn&áct&ý a skončil jeden&áct&ý. V dom&ác&í velk&é ceně na okruhu Silverstone skončil v kvalifikaci až devaten&áct&ý, v z&ávodě pobyl osm kol, pak mu zradil motor a skončil.&&& &
&&Při Grand Prix Kanady porazil Button v kvalifikaci st&ájov&ého kolegu Barrichella, naposledy se mu to povedlo v Imole. V z&ávodě bojoval o osm&é m&ísto s Davidem Coulthardem, ten ale Buttona předjel a odsunul ho z bodovan&é př&íčky. Dal&š&í v&ýpadek při&šel v USA, kdy byl Jenson jedn&ím z &účastn&íků kolize v prvn&ím kole. Ve Francii zase Jensona zradil motor. To byl na&štěst&í posledn&í v&ýpadek v sez&óně a v Německu byl Button těsně pod stupni v&ítězů, čtvrt&ý. Nejlep&š&í z&ávod kari&éry při&šel v chaotick&é Grand Prix Maďarska - byla to 113. Grand Prix pro Buttona. Po v&ýměně motoru byl Jenson odsunut v kvalifikaci o 10 m&íst dozadu, startoval tak čtrn&áct&ý. V z&ávodě v&šak začalo pr&šet. V prvn&ích kolech předjel Button několik jezdců, včetně sedmin&ásobn&ého mistra světa, Michaela Schumachera, a po deseti kolech byl čtvrt&ý. A tak&é d&íky odstoupen&í vedouc&ího Kimiho Rauml;ikkouml;nena (hav&árie) a Fernanda Alonsa (porucha hnac&í hř&ídele) se posunul až do veden&í o 40 sekund před Pedrem de la Rosou a Nickem Heidfeldem. Alonso byl při odstoupen&í sice za Buttonem, ten ale musel je&ště jednou do boxů. Každop&ádně Jenson vyhr&ál a překonal Nigela Mansella, kter&ý v roce 1989 vyhr&ál na Hungaroringu z dvan&áct&é pozice, Button to dok&ázal ze čtrn&áct&é. Jenson Button byl od března 2003 prvn&ím britsk&ým jezdcem kter&ý vyhr&ál (naposledy to byl David Coulthard), a od Grand Prix Evropy 1999 prvn&ím anglick&ým jezdcem kter&ý zv&ítězil (naposledy Johnny Herbert). Posledn&í zaj&ímavost&í je, že před 13 lety na t&éto trati vybojoval prvn&í v&ítězstv&í dal&š&í britsk&ý jezdec, Damon Hill. Grand Prix Turecka byla pln&á oček&áv&án&í co Button předvede, ten skončil čtvrt&ý. Dal&š&í tři z&ávody, v It&álii, Č&íně a Japonsku, znamenaly pěkn&á dvě čtvrt&á a jedno p&át&é m&ísto. Posledn&í z&ávod sez&óny zavr&šil Jenson třet&ím m&ístem. V posledn&ích &šesti z&ávodech z&ískal Button nejv&íce bodů ze v&šech jezdců (35) a celkově skončil &šest&ý, s 56 body.&&& &&&&&2007&&&&& &&&Pro rok 2007 zůstali Hondě oba dva jezdci z minul&ého roku, Button a Barrichello. Na konci roku 2006 si Button při motok&ár&ách přivodil dvě vlasov&é zlomeniny žeber. Toto zraněn&í znamenalo, že se nemohl &účastnit zimn&ích testů, předch&ázej&íc&í sez&óně 2007. B&ýval&ý mistr světa Damon Hill reagoval na Buttonovo př&án&í z&ískat titul s Hondou: bdquo;Jestli to mysl&í v&ážněhellip; mus&í nejprve dok&ázat, že patř&í mezi uchazeče o titul.ldquo; Alan Henry napsal pro den&ík The Guardian: bdquo;Button vyhraje několik dal&š&ích z&ávodů, ale nen&í aspirant na titul mistra světaldquo;. V prvn&ím z&ávodě v Austr&álii se Button kvalifikoval jako čtrn&áct&ý, po probl&émech s ř&ízen&ím. Z&ávod nebyl o moc lep&š&í, Button dostal trest za překročen&í rychlosti v boxech a dojel patn&áct&ý. Dal&š&í dva z&ávody v Malajsii a Bahrajnu opět byly podprůměrn&é, v Malajsii byl dvan&áct&ý za t&ýmov&ým kolegou Barrichellem a v Bahrajnu neodjel ni kolo po kolizi s Davidem Coulthardem z t&ýmu Red Bull. Jedin&ý bod z&ískal Button ve Francii za osm&é m&ísto.&&& &
&&V průběhu Grand Prix Velk&é Brit&ánie byl Button potvrzen jako jezdec Hondy i na rok 2008. V Č&íně Jenson dokončil z&ávod na 5. m&ístě a z&ískal 4 body. V celkov&é klasifikaci &šampion&átu skončil na 15. m&ístě. Buttonova pozice nejlep&š&ího britsk&ého, formulov&ého jezdce současnosti byla ukořistěna Lewisem Hamiltonem, b&ýval&ý &šampi&ón Nigel Mansell prohl&ásil: bdquo;Jenson by mohl vyhr&át v&íce z&ávodů, ale je podceňov&án, což mu &škod&í. Měl &šanci něco dok&ázat, ale nechopil se j&í - a ž&ádn&á dal&š&í už b&ýt nemus&í.ldquo; &š&éf Hondy Nick Fry řekl na obranu Jesnona: bdquo;Mysl&ím že to co řekl Nigel o Jensonově reputaci patř&í tak pět let zp&átky. Lid&é zapom&ínaj&í, že Jenson debutoval v 20 letech, teď je mu 27. Pracuji s n&ím 5 let, a to co Jenson děl&á, jak změnil kvůli formuli svůj život, by zasloužilo v&íce pozornosti.&&& &
&&&&& &
&&&&& &
&&&&& &
&&&&&2008: Brawn GP&&&&&& &


Button s vozem British American Racing při Grand Prix USA 2004 na okrugu Indianapolis


Formule stáje Brown GP


Jenson Button


Jenson Button


Jenson Button


Přidat komentář (0) >>>


Kontakt · Kniha návštěv · CelySvet.cz
Dnes je  30. 04. 2024 - Dnes má svátek Blahoslav, zítra  Svátek práce >>>
Papírové modely a vše kolem nich


Celkem
Týden
Dnes
Online
MaxOn

38521
20
4
0
1

Logo: BlogModely formule1